Otroci in gibanje

Mario Sambolec
17 septembra, 2019

Telesna aktivnost ima ugoden vpliv na psiho-fizično zdravje in kognitivne sposobnosti, to je zdaj že jasno. Sodeč po količini prelitega črnila na to temo bi težko verjel, da obstaja še kakšen dvomljivec. Sicer pa lahko v vsakem primeru svoje dvome preverite empirično, na svojem primeru. Po končanem poskusu bodo vsi dvomi odpravljeni, vi in vaše zdravje ter počutje, pa mi boste nadvse hvaležni.

Ampak otroci ob rojstvu nimajo časa za dvome in poskuse

To, kar raziskave dokazujejo je narava ustvarila. Ne le, da ima telesna aktivnost na psiho – fizično zdravje ter kognitivne sposobnost ugoden vpliv, temveč je razvoj teh celo nujno potrebna.

Človeški možgani so organ, ki se razvija skozi gibanje. Ali kot bi rekla genialna Maria Montessori: »Možganom ne bi smeli dati ničesar, kar ni bilo poprej v dlani.«

Skoraj nemogoče je srečati zdravega dojenčka, ki ne bi radovedno raziskoval sveta s pomočjo svojih čutov. Ko malček končno stopi na svoje noge, pa ga praktično ne morete zaustaviti.

Dojenčka, malčka in pozneje predšolskega otroka praviloma za gibanje ni potrebno posebej motivirati.

Otroku je potrebno le dovoliti, da razvije svoj gibalni potencial, ki ga je prinesel na svet ob rojstvu.

S potencialom je tako kot s semenom. Razvijal se bo le, če bo imel za to primerne pogoje. Vsak, ki želi vzgojiti rastlino, ki naj bi zrasla iz semena, se bo pred tem temeljito pozanimal o pogojih za njeno uspešno rast. Zakaj te analogije ne uporabimo, ko gre za razvoj otrokovega potenciala? Vse odgovore in navodila imamo pred očmi, le da jih prepogosto spregledamo, saj jih običajno iščemo izven nas.

Verjetno se zdaj sprašujete: »Kje pa naj bi jih iskali?« Na vprašanje vam lahko najbolje odgovorim kar z vprašanjem. Kdo naj bi našega otroka poznal bolje kot mi sami, ki smo z njim od prvega dne naprej? Zazrimo se vase in poskušajmo ugotoviti, kakšne pogoje potrebujemo mi sami, da bi lahko bili uspešni pri razvoju lastnih potencialov.

Stabilno in stimulativno socialno okolje

Najprej razmislite, ali lažje delujete v prijateljskem in ljubečem okolju ali v okolju sovraštva in nestrpnosti? Otroci so še toliko bolj odvisni od emotivno stabilnega okolja, za vzpostavitev katerega smo, seveda, odgovorni odrasli.

Vsem nam je jasno, da smo veliko bolj uspešni v okolju, v katerem imamo občutek, da smo videni, slišani in upoštevani. Nič drugače ni z otrokom. Ko boste naslednjič (nehote) pomendrali ta občutek pri otroku, se zazrite v njegove oči in vam takoj vse jasno.

Dober vzgled je vreden več kot tisoč pridig.

Kot drugo se poskušajte spomniti vseh tistih ljudi v vašem življenju, ki so vam pridigali eno in delali drugo. So bili pri tem uspešni? Temelj vsake dobre vzgoje je zgled, ki vedno govori glasneje kot tisoč besed.

Vsak otrok se razvija v lastnem ritmu

Kako zahtevno naj bo okolje v katerem delujete, da bo dovolj stimulativno? Najbrž se strinjate, da sta tako previsoka, kot prenizka letvica destimulativni. Prva prinaša frustracijo zaradi neuspešnih poizkusov in druga dolgočasje. Tudi pri otrocih. Ker jih kot starši najbolje poznamo, smo sami v najboljšem položaju, da letvico postavimo ravno prav visoko.

Igra poganja otrokov svet

Spomnite se svojega otroštva in neštetih ur preživetih v igri s sovrstniki. Otrokom je igra osnovno gonilo skozi katerega raziskujejo svet. Dovolimo jim, da skozi igro vzljubijo gibanje. Čas za (očetovske) korekcije in nasvete o pravilni izvedbi pride pozneje. Najbolje šele takrat, ko nas otrok za to zaprosi in nič prej.

Skratka, ravnajmo z otroki tako, kot si želimo, da bi ravnali z nami in bodimo mu dober zgled.

Poleg tega z lastno telesno aktivnostjo ne bomo samo za zgled, ampak bomo tudi sami deležni pozitivnih učinkov. Boljšega zdravja in počutja bomo lahko do otrok še bolj ljubeči, spodbudni, igrivi in strpni, kar bo dalo še bolj plodna tla za razcvet otrokovih (gibalnih) potencialov. Kot starše nas bo to še dodatno motiviralo za izboljšanje socialno stimulativnega okolja. S tem bo krog sklenjen.

Stimulativno fizično okolje

Nadpomenka vsakega športa je gibanje. To pa bazira na temeljnih gibalnih vzorcih kot so plazenje, lazenje, valjanje, tekanje, skakanje …

V svojem dolgoletnem delu z otroki se ne spomnim niti enega, ki ga zemlja, gozd in voda ne bi spodbudili k tovrstnim aktivnostim. Narava je daleč najbolj stimulativno fizično okolje za razvoj gibalnih potencialov otrok. Poleg tega ima bivanje v naravi še kopico drugih dobrobiti, predvsem za razvoj otrokovega značaja in osebnosti.

Seveda ni nič narobe s športnimi dvoranami, ampak narava ima prednost. Saj veste; ne obstaja slabo vreme, obstaja le slaba oprema.

Vsebinsko stimulativno okolje

To je enostavno rečeno; kaj bomo počeli z otrokom? Tu so načeloma v prednosti trenerji in vaditelji, ki se oboroženi z znanji iz didaktike počutijo na tem področju bolj domače kot mi starši. Ravno to je morda najpogostejši razlog, zaradi katerega starši prepustimo odgovornost za razvoj otrokovega gibalnega potenciala izbrani organizirani vadbi. Ampak je to upravičeno? Morda in včasih.

Sam sem sicer mnenja, da je za razvoj gibalnega potenciala predšolskih otrok in otrok prve triade devetletke v prvi vrsti najbolj spodbudno domače socialno okolje ter fizično naravno okolje. V takem okolju otrok sam prihaja do vsebin gibanja.

V kolikor pa otroku ne morete zagotoviti primernega okolja in ga v tej starosti vpišete v ne obliko organizirane vadbe, se pred tem prepričajte, da gre za socialno spodbudno okolje.

Seveda je pomembno kako vaš otrok preživlja prosti čas (vsebinsko stimulativno okolje). Ampak zame kot starša je v tem starostnem obdobju še bolj pomembno s kom ga preživlja in kakšen zgled s tem dobi.

Če povzamemo …

  • Predšolski otroci za gibanje ne potrebuje posebne motivacije, saj gibanje nujno potrebujejo za normalen psiho – fizični ter kognitivni razvoj
  • S tem namenom se otrok že rodi z velikim gibalnim potencialom
  • Za optimalen razvoj (gibalnih) potencialov otrok potrebuje socialno stimulativno okolje, v katerem je kompetentni odrasli ljubeč, spodbuden, ravno prav zahteven zgled, ki otroku dopušča, da v fizično stimulativnem okolju skozi igro razvija svoj (gibalni) potencial.

Pa veliko užitkov v gibalnem popotovanju z vašimi malimi zakladi vam želim!

Mario Sambolec
• ustanovitelj podjetja Feelgood
• nutricionist MNU, PN1, ACA
• trener in predavatelj Fitnes zveze Slovenije
Preberi več
Je bila šolska prehrana res potrebna sprememb? V čem je bistvena razlika med vegansko prehrano otrok in odraslih?
Katera prehranska dopolnila so najbolj sporna, katera so dejansko učinkovita, je naravno res vedno bolje, kako se bolje odločati?